
Média v dobû protektorátu
âechy a Morava

A. Ustanovení protektorátní správy 
Problematickou půlroční existenci druhé republiky završila diplomatická aktivita Německa, v jejímž duchu

slovenská fašistická reprezentace (pod hrozbou přičlenění Slovenska k Maďarsku) vyhlásila samostatný stát
pod německou ochranou. Prezident Emil Hácha v Berlíně podepsal smlouvu o vytvoření Protektorátu Čechy
a Morava a německá armáda 15. března 1939 obsadila území zbytku českých zemí. Den poté Adolf Hitler vydal
na Pražském hradě výnos (Erlaß des Führers und Reichskanzlers vom 16. März 1939 über das Protektorat Böh-
men und Mähren), jímž druhá republika zanikla a české země se staly protektorátem Říše s formálně auto-
nomním postavením. Zánik druhé republiky a vznik protektorátu s sebou přirozeně nesl i významnou změnu
státní správy. V průběhu jednoměsíční vojenské správy (Militärverwaltung) byla připravena a nadále v duchu
Hitlerova výnosu budována jako v zásadě dvojkolejná: německá okupační a protektorátní autonomní správa.
Na jedné straně tedy Němci ve snaze uchovat funkčnost státní správy nezasahovali příliš do správních struktur
druhé republiky a ponechali ve smyslu veřejně deklarované, ale v zásadě pouze údajné politické autonomie, ve
funkcích úředníky druhé republiky. Na druhé straně dostal protektorát jako nesuverénní součást Říše i říšskou
správu realizovanou z nově vytvořeného Úřadu říšského protektora (ÚŘP) se sídlem v Praze. Nejvyšším němec-
kým úředníkem pověřeným dohledem nad autonomní správou protektorátu jmenoval Hitler Konstantina von
Neuratha (s funkcí Der Reichsprotektor in Protektorat Böhmen und Mähren), bývalého říšského ministra za-
hraničí, který s sebou přivedl úředníky z Říše. Zároveň Hitler jmenoval státním tajemníkem (Staatssekretär)
sudetského Němce Karla Hermanna Franka, který se stal Neurathovým zástupcem. V čele autonomní správy
protektorátu zůstal prezident Emil Hácha. Podobně i vládu se podařilo udržet v zásadě druhorepublikovou, ve
funkci premiéra ovšem nastoupil místo Rudolfa Berana Alois Eliáš. Ve vzájemném vztahu obou správních linií
měl mít ÚŘP funkci poradní s právem veta. Reálně však byly „rady“ ÚŘP pro autonomní správu v podstatě zá-
vazné. 

B. Cenzura protektorátního tisku 
V prvních týdnech okupace (do 15. 4. 1939 – datum ukončení vojenské správy nad protektorátem) patřilo

řízení tisku pod pravomoc prozatimního šéfa civilní zprávy při protektorátním velitelství wehrmachtu Konrada
Henleina. Pod Henleinův úřad spadala také prozatímní pražská služebna Říšského tiskového úřadu, která měla
vykonávat konkrétní dohled nad tiskem. Po ukončení vojenské správy a dobudování protektorátních úřadů pak

Tento materiál vznikl v rámci projektu 
„Dotkni se 20. století!“, který je financován 
z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.

www.dvacatestoleti.eu



2

převzalo dohled nad médii oddělení kulturněpolitických záležitostí Úřadu říšského protektora v čele s Karlem
von Gregorym. V rámci tohoto oddělení byla zřízena také skupina „Tisk“ (obdobná skupina byla zavedena i pro
rozhlas, film, divadlo, písemnictví). Vedením skupiny „Tisk“ byl pověřen Wolfgang Wolfram von Wolmar.

Této skupině byl fakticky podřízen tiskový odbor Předsednictva ministerské rady (po správní reformě
v r. 1942 se stal součástí ministerstva školství a lidové osvěty), který měl na starosti cenzuru tisku. K jejímu
provádění bylo v rámci TO PMR zřízeno Ústředí tiskové dozorčí služby (s pobočkami v Plzni, Brně, Olomouci
a Moravské Ostravě), které dávalo každodenní pokyny cenzorům. Ti pracovali přímo v jednotlivých redakcích,
v případě menších či regionálních listů pak na nejbližším státním zastupitelství. TO PMR dále vydával tzv. In-
formace pro šéfredaktory, ve kterých byly redakce instruovány, jak a o čem mají psát, či naopak nepsat. Pro re-
giony navíc TO PMR vydávalo zvláštní korespondenci. Články přetiskované z tohoto oběžníku musely být
regionálním listem označeny jako články redakční, aby čtenář nezjistil, že jsou převzaté. V čele TO PMR se v ob-
dobí protektorátu vystřídali čtyři lidé: Zdeněk Schmoranz (v rámci TO PMR vytvořil v prvních měsících pro-
tektorátu zpravodajskou skupinu, která předávala informace do zahraničí. Skupina byla v srpnu 1939 zatčena
gestapem a Schmoranz v srpnu 1942 v Berlíně popraven), Arnošt Bareš (zatčen gestapem v září 1939 a odsou-
zen na 10 let), František Hofman (zatčen v květnu 1941, zemřel v Osvětimi) a Ctibor Melč.

V redakcích deníků a týdeníků měli službu vždy dva čeští cenzoři. V Ústředí tiskové dozorčí služby drželi
cenzoři nepřetržitou službu 24 hodin denně. Manuál pro činnost cenzorů představoval od září 1939 „Souborný
přehled pokynů pro tiskovou přehlídku“. Cenzura se vztahovala na veškeré články, fotografie a také inzeráty.
Hodnotil se přitom nejen obsah, ale také forma (grafika, umístění na stránce atd.). První kontrolu prováděl do-
mácí cenzor v redakci a spolu s šéfredaktorem zodpovídal za dodržování cenzurních pokynů. Cenzura byla
třístupňová. Kontroloval se rukopis, obtah a nakonec ještě signální výtisk. Po jeho kontrole byl výtisk ještě za-
slán ke schválení na ÚTDS. Teprve poté mohly jít noviny do tisku. Ve sporných případech byl ještě článek kon-
zultován se skupinou „Tisk“ při Úřadu říšského protektora. Pro lepší orientaci používali cenzoři různé barvy
tužek – domácí cenzoři modrou a fialovou (pro označování statí povahy vojenské), cenzoři na ÚTDS hnědou,
vojenští cenzoři červenou a zelenou atd.). Cenzoři nejen škrtali „vadné pasáže“ ale někdy také sami vpisovali
nový text. Vyškrtnuté pasáže musely být vždy nahrazeny nezávadným textem, protože ve vytištěných novinách
nesměla být „bílá místa“, která by čtenářům naznačovala cenzurní zásah. Některé články byly připravovány
přímo skupinou „TISK“ Úřadu říšského protektora a musely být otisknuty v doslovném znění (např.. zprávy
o vyhlazení Lidic a Ležáků, o popravách atd.). 

Další formou řízení tisku byly pravidelné týdenní tiskové konference úředníků TO PMR a oddělení kultur-
něpolitických záležitostí ÚŘP s politickými redaktory a šéfredaktory. Na konferencích byla přednášena oficiální
interpretace mezinárodních i vnitřních událostí a hodnocena práce tisku. A to jak na základě publikovaných
článků, tak i na základě článků, které cenzura zabavila a předložila Wolmarovi, který z nich vyvozoval pro pi-
satele důsledky a na konferencích o nich mluvil. Tiskové porady představovaly řízení tisku formou pokynů,
upozornění a napomenutí. Na konferencích byla rovněž doporučována témata, o nichž bylo třeba psát, někdy
i formy jejich zpracování. Šéfredaktoři dostávali pokyny, v jakém smyslu mají orientovat novinové zpravodajství,
a dále zde byly činěny výstrahy a výtky periodikům za zveřejnění zpráv, jež neodpovídaly nové německé linii.
Po skončení těchto konferencí se pak zpravidla u vedoucího skupiny „Tisk“ Wolmara ještě scházela na neoficiální
poradu skupina předních proněmecky smýšlejících šéfredaktorů, jakými byli například Vladimír Krychtálek,
Václav Crha, Karel Werner, Emanuel Vajtauer, Karel Lažnovský, Jaroslav Křemen, Vladimír Ryba, František Pro-
kop či Emil Šourek.

V personálním a organizačním zabezpečení řízení a kontroly tisku došlo v průběhu války ke změnám: Ve-
doucího oddělení kulturněpolitických záležitostí Karla von Gregoryho nahradil na jaře roku 1942 Martin Paul
Wolf, Wolmara v říjnu roku 1943 Arthur Söhnel. V lednu 1942 převzala dosavadní tiskový odbor PMR a s ním
i řízení českého tisku nová správní instituce – Úřad lidové osvěty, od května 1942 začleněná pod ministerstvo
školství a lidové osvěty v čele s ministrem Emanuelem Moravcem. Řízení tisku převzala II. sekce ministerstva,



3

dělená na tzv. redakční službu (tj. úkolování) a tiskovou dozorčí službu (cenzura). Obě části vedl až do května
1945 Ctibor Melč.

C. Novináfii ve sluÏbách ¤í‰e
Česká legální média musela dodržovat a podporovat politickou linii Říše, zprostředkovávanou úředníky

ÚŘP, i linii protektorátní vlády. Česká (protektorátní) společnost posilovala národní vědomí důrazem na kulturní
(národní) témata. Přestože bylo nutné přizpůsobovat je mimořádným podmínkám a vyhýbat se některým té-
matům, zejména na počátku okupace se i legální česká média podporou české kultury snažila své čtenáře povz-
budit. Úspěchy německých armád a postupující provázání protektorátu s Říší však vedly k jisté rezignaci
a ochotnějšímu přijímání a podřizování se nacistickému vidění světa. Český legální tisk zastával ve společnosti
problematickou roli. Na jednu stranu představoval tribunu aktivistického, proříšského až kolaborantského ná-
zorového proudu. Na druhou stranu, navzdory tomu, že byl pod dohledem německé okupační moci, byl zároveň
a především součástí české protektorátní „politiky“, významnou protektorátní institucí. Protektorátní vláda
měla zájem, aby tisk vyjadřoval její postoje, podporoval ji ve veřejnosti a zároveň na sebe bral jisté nepříjemné
důsledky její podřízenosti okupační moci. A při tom všem musel tisk odpovídat vidění úředníků ÚŘP. To vše se
odráželo v rozporuplném vztahu české veřejnosti k protektorátním médiím. 

Ačkoliv si legální tisk za protektorátu vysloužil svým psaním u české veřejnosti nedůvěru, pro většinu lidí
stále představoval (spolu s poslechem legálního a ilegálního rozhlasového vysílání) důležitý zdroj informací
o dění doma i ve světě. Nelze se tedy domnívat, že sdělení, která byla v novinách nabízena, neměla na obyvatele
protektorátu žádný vliv. Důležitosti médií si byli vědomi i Němci, a proto se již od počátku okupace snažili
získat na svou stranu novináře, kteří by s nimi dobrovolně spolupracovali na převýchově národa k říšské myš-
lence. Většina českých novinářů se pokoušela aktivní spolupráci s Němci vyhnout, našli se však i tací, kteří se
k ní přihlásili dobrovolně. V rámci této menšiny se pak již poměrně brzy vyprofilovala skupina proněmecky
smýšlejících šéfredaktorů, která v součinnosti s německými protektorátními úřady pomohla český periodický
tisk přetvořit na poslušný nástroj německé propagandy. Díky podpoře okupantů navíc někteří tito lidé získali
i významný politický vliv a jejich proněmecké působení se tak zdaleka neomezovalo pouze na psaní propagan-
distických článků. 

Zpočátku se novinářský aktivismus (jak zněl dobový termín pro dobrovolnou aktivní spolupráci s Němci)
vyvíjel jaksi neorganizovaně a projevoval se zejména v tom, že usiloval o více než pouhé konstatování daného
stavu. Požadoval iniciativní činnost české strany ve smyslu německo-českého přátelství, přičemž tato iniciativa
byla často větší než samotné požadavky německých míst. Později pak několik vrcholných představitelů tohoto
„nového“ směru v českém tisku vytvořilo zformovanou skupinku, tzv. „sedmičku“, která se začala důrazně pro-
jevovat nejen na poli novinářském, ale i politickém. Její nebezpečnost přitom spočívala v tom, že v rámci své
činnosti postupovala plně v intencích německých okupačních úřadů.

Ačkoliv se nám tito lidé mohou zdát na první pohled stejní, ve skutečnosti je příběh každého z nich na-
prosto jedinečný. Někteří z nich vyšli z prvorepublikových fašistických hnutí a k propagaci nacismu byli do
jisté míry vedeni ideologickými důvody, národní socialismus byl totiž jakýmsi naplněním jejich předchozích
vizí o novém společenském řádu (např. Karel Werner). Řada z nich však dříve inklinovala ke směrům socialis-
tickým (např. Vladimír Ryba, Jaroslav Křemen) či dokonce komunistickým (Emanuel Vajtauer, Karel Lažnovský).
Bylo mezi nimi nemálo takových, kteří za první republiky psali do listů, jež představovaly páteř prvorepublikové
demokracie (např. Vladimír Krychtálek, Emanuel Moravec). V naprosté většině případů, snad až na Emanuela
Moravce, však tito lidé hráli v české prvorepublikové žurnalistice druhé či dokonce třetí housle. Není proto
divu, že si někteří z nich na národní tragédii začali plánovitě budovat kariéru. Tito konjunkturalisté spolupra-
covali s Němci již od prvních dnů okupace a brzy se vyšplhali na čelní místa v protektorátním tisku. Získali tak
pozice a požitky, kterých by za normálních okolností svými schopnostmi nikdy nedosáhli. 



4

Existovali však i tací, kteří se do vedení protektorátních deníků či časopisů dostali jaksi bez přímého vlast-
ního přičinění, když jejich vydavatelství ve snaze co nejméně na sebe upozorňovat, hledala do čela svých listů
osoby, které se za první republiky nijak výrazně politicky neexponovaly, a proto by tak tváří v tvář německé
okupační správě zajistily jejich přežití (např. Vladimír Ryba). Se ziskem moci a materiálních výhod však u těchto
lidí často povolil charakter. Pod vlivem úspěchů německé branné moci pak začali také oni poslušně a iniciativně
plnit příkazy okupantů. Snad si to někteří zdůvodňovali tím, že když pomohou převychovat národ v duchu říš-
ské myšlenky, ochrání ho od zbytečných ztrát na životech. I toto pochybné zdůvodnění však ztratilo jakýkoliv
význam v období heydrichiády, kdy noviny vedené těmi, kdož psali pro aktivní spolupráci s Říší, velebily každý
krok okupační správy, uveřejňovaly den co den seznamy se jmény popravených Čechů. Je sice pravdou, že kon-
trola tisku byla striktní a obsah novin do značné míry závisel na pokynech z Úřadu říšského protektora, nic-
méně i přesto byl odpor možný.

Na území protektorátu zprvu vycházelo 2.125 periodik. Jejich počet se však velmi rychle snižoval a do
konce války jich bylo v různých vlnách zakázáno 1.887. Řada z nich byla zastavena již na počátku okupace, ale
zákazy pokračovaly i v letech následujících (1943 – 194 titulů, 1944 – 208, 1945 – 34). V počátečním období
vedly k zákazu vycházení často důvody politické, ke konci války však hrály prim spíše hospodářské důvody
(kvůli totálnímu nasazení klesal počet pracovních sil, protektorát se potýkal s nedostatkem papíru). Listy, které
přežily všechny vlny zastavování, musely v posledních měsících války omezit náklad i počet stran. 

D. Novináfiská organizace v protektorátu
V meziválečném Československu působilo několik novinářských organizací. Tato roztříštěnost novinářský

stav do značné míry oslabovala, zejména při vyjednávání s vydavateli a státními orgány. Proto se již v období
1. republiky objevilo několik pokusů o sjednocení. Teprve suspenze demokratických principů a nástup totalit-
ního systému v období po Mnichovské konferenci na podzim roku 1938 však urychlily směřování, na němž se
novináři v podmínkách demokracie nebyli schopni shodnout. Po dohodě čtyř velmocí v Mnichově převládl
v české společnosti pocit, že se o sebe nyní musíme postarat sami. Důraz byl kladen zejména na politickou
a kulturní jednotu celého národa. Tendence všeobecného stmelování se projevila i v oblasti spolkového života
novinářů. První veřejná výzva ke sloučení jednotlivých organizací se objevila již necelý měsíc po Mnichovské
konferenci na stránkách věstníku největší československé meziválečné novinářské organizace – Syndikátu če-
skoslovenských novinářů. Ustavující schůze, na níž se sloučily čtyři nejvýznamnější novinářské spolky mezivá-
lečného Československa, se však konala až 11. června 1939, tedy takřka tři měsíce po příchodu německé armády
a vyhlášení Protektorátu Čechy a Morava. Jednání o sjednocení zdržovaly zejména spory týkající se majetku
jednotlivých organizací. Politické a společenské podmínky, v nichž začala jednotná novinářská organizace fun-
govat, se od meziválečného období diametrálně lišily. Tuhý totalitní režim budovaný německou protektorátní
správou se samozřejmě snažil organizaci podřídit svému vlivu. Nově ustavený Národní svaz novinářů však
zprvu dokázal tomuto tlaku vzdorovat. Značnou zásluhu na tom měla první česká protektorátní vláda v čele
s později popraveným generálem Aloisem Eliášem. Tato vláda si v prvních měsících protektorátu ještě udržovala
ve svém rozhodování jistou míru autonomie a snažila se nepodléhat německému tlaku více, než bylo pro za-
chování národa bezpodmínečně nutné. Národní svaz novinářů proto zpočátku fungoval v podstatě na podob-
ných demokratických principech jako v období meziválečném. Stanovy a struktura nové organizace byly do
značné míry převzaty od bývalého Syndikátu československých novinářů. Členové této organizace také získali
převahu v řádných volbách do vedení nového svazu. Předsedou byl zvolen protinacisticky zaměřený redaktor
František Bauer, který byl mimo jiné autorem komentovaného a kritického překladu Hitlerovy knihy „Mein
Kampf“ a za okupace vedl ilegální odbojovou organizaci českých novinářů. 

Národní svaz novinářů zprvu v podstatě navázal na činnost meziválečného Syndikátu československých
novinářů. Podle přijatých stanov byl především odborovou organizací a jako takový se snažil hájit zájmy svých
členů při výkonu novinářského povolání. V nových podmínkách však bylo naplňování této funkce o poznání



5

složitější než v bývalém demokratickém Československu. Přesto se svaz snažil i nadále podporovat nezaměst-
nané novináře, vypomáhal rodinám novinářů, kteří museli odejít do emigrace, a také novinářům, kteří byli pro
své politické postoje doma perzekvováni. Těm poskytoval nejen pomoc finanční, ale i právní. Členům, kteří byli
zatčeni či vyšetřováni gestapem, financoval obhájce a v několika případech dokonce umožnil obzvláště ohro-
ženým osobám útěk z protektorátu na falešné doklady. Vedení svazu se také snažilo podporovat české novináře,
aby nepodléhali nacistickému tlaku více, než bylo bezpodmínečně nutné a aby se snažili ve svých článcích vy-
hnout útokům na český národ a exilovou londýnskou vládu. Tuto taktiku pasivní rezistence však do značné
míry destruovala činnost skupiny proněmecky orientovaných šéfredaktorů, kteří se dali do služeb okupantů.
Rozsáhlé pravomoci, jimiž byli tito novináři vybaveni, jim pak umožňovaly ovlivňovat směřování českého le-
gálního tisku podle přání německých protektorátních tiskových úřadů.

Okupanti od počátku přistupovali k sjednocené novinářské organizaci s nedůvěrou. Již samotná ustavující
schůze byla pražským německým tiskem vnímána jako politická demonstrace proti nastolenému režimu. De-
mokratický a spíše rezistentní charakter novinářské organizace německým úřadům samozřejmě nikterak ne-
vyhovoval a snažili se podřídit svaz autoritativnímu vedení. Definitivně se jim to však podařilo až po příchodu
zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha v září roku 1941. S nástupem Heydricha došlo ve všech
oblastech života protektorátu k výraznému utužení poměrů. Po zatčení ministerského předsedy Eliáše jmenoval
zastupující říšský protektor novou vládu a do funkce ministra školství a lidové osvěty dosadil českého kolabo-
ranta Emanuela Moravce. Pod toto ministerstvo měly také napříště spadat veškeré kulturně politické a tiskové
záležitosti protektorátu. Ministr Moravec pak v únoru 1942 jmenoval do vedení Národního svazu novinářů
předního zastánce kolaborace Vladimíra Krychtálka, šéfredaktora pražského deníku Večer. Také ostatní pozice
ve vedení svazu obsadili čelní kolaboranti z řad českých novinářů.

S příchodem Vladimíra Krychtálka tak definitivně skončilo období pasivní rezistence. Novinářská organi-
zace měla být napříště zcela podřízena německým zájmům. Demokratický duch, který ve svazu až doposud
více či méně vládl, vystřídala totalita jednoho muže. Nový vedoucí řídil svaz na základě vůdcovského principu.
Dosavadní správní orgány (výbor, valná hromada) byly zrušeny a členové tak ztratili jakoukoliv možnost do ve-
dení organizace zasahovat. Bylo zastaveno vydávání věstníku Tisk a novináři. O svazových záležitostech byli
členové napříště informováni prostřednictvím oběžníků. Za člena svazu mohl být nadále uznán pouze ten no-
vinář, který prokázal árijský původ do třetí generace (stejné osvědčení bylo vyžadováno i ze strany manžela či
manželky). Další podmínkou pro vykonávání novinářského povolání byla znalost německého jazyka. Vladimír
Krychtálek dále nařídil přezkoumat novinářskou činnost všech dosavadních členů svazu. Ten, kdo dostatečnou
novinářskou činnost neprokázal, byl vyškrtnut z členské kartotéky. Možnost vykonávat novinářské povolání
byla přitom vázána na členství v Národním svazu novinářů. Tyto prověrky zasáhly zejména protinacisticky smý-
šlející novináře, kteří byli pro své politické postoje perzekvováni a novinářskou činnost takřka nevykonávali.
Staré vedení svazu poskytovalo těmto novinářům materiální podporu a v podstatě je krylo před pracovním
úřadem. Osoba, která se ocitla v evidenci tohoto obávaného úřadu, byla totiž vystavena reálnému nebezpečí
totálního nasazení na nucené práce v Říši. Tento osud pak některé vyloučené novináře skutečně postihl. 

Národní svaz novinářů vedený Vladimírem Krychtálkem byl již zcela pod vlivem oddělení kulturněpolitic-
kých záležitostí Úřadu říšského protektora a stal se tak pouze dalším prostředkem, skrze který mohli okupanti
ovládat česká protektorátní média. Taktika pasivní rezistence, kterou se vedení svazu snažilo uplatňovat na
počátku okupace, byla nahrazena činorodou kolaborací. Vedení svazu nyní požadovalo, aby se do psaní proně-
meckých článků zapojili všichni členové redakcí. Novináři, kteří se těmto nařízením nechtěli podřídit, měli být
ze svazu vyloučeni, což zároveň znamenalo konec jejich profesní kariéry. Politika aktivní kolaborace přetrvala
ve svazu až do konce války. 



6

E. ·eptaná propaganda 
Spolu s oficiálními výklady válečných, zahraničních a vnitropolitických událostí měli občané protektorátu

možnost seznámit se i s názory novinářů ilegálního tisku a zahraničního rozhlasu, nejběžněji a nejčastěji však
s tradovaným, od ucha k uchu šířeným výkladem událostí, tak zvanou šeptanou propagandou. V prvních letech
okupace šeptaná propaganda spoluformovala názorové klima a vědomí protektorátní společnosti spolu s ile-
gálním tiskem a zahraničním rozhlasovým vysíláním, po heydrichiádě pak šeptaná propaganda ilegální tisk
v podstatě zastoupila. Byla každodenní součástí života pravděpodobně všech obyvatel protektorátu. Na jednu
stranu byla velmi obtížně postižitelná ze strany nacistického aparátu a zároveň velmi pohotová (výrazně po-
hotovější než ilegální tisk), reakceschopná, aktuální. Na druhou stranu měla ale i své nedostatky, problémy
(zkreslování faktů, zveličování či podceňování některých jevů života v protektorátu, aktů a postojů okupační
moci, přílišný optimismus v pohledu na vývoj válečného konfliktu). Nebezpečné bylo zejména zneužití různých
zmatečných a nepodložených zpráv a prostřednictvím šeptané propagandy se v protektorátní společnosti šířily
i různé poplašné zprávy a fámy. Šeptaná propaganda představovala fakticky nesourodý, ale ideologicky soudržný
mix deformací (fám, lží, nepravd) očekávání i skutečnosti. Němečtí a čeští úředníci i politici obsah šeptané
propagandy důvěrně, detailně znali (ať už z běžného styku, nebo z materiálů bezpečnosti). A novináři byli kon-
tinuálně vyzýváni, aby šeptané propagandě čelili. A novináři legálního tisku se o to opravdu pokoušeli. Legální
tisk tak vedl se šeptanou propagandou do značné míry dialog.

F. Ilegální tisk 
V období protektorátu vycházelo v českých zemích přes 140 ilegálních titulů, odboj dále využíval tištěných

letáků. Ilegální tisk hrál důležitou úlohu zejména v prvním období protektorátu mezi léty 1939 a 1941. Po pří-
chodu zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha v září 1941 byla činnost ilegálního tisku výrazně
omezena, protože byla pozatýkána řada příslušníků komunistického i nekomunistického odboje, kteří se po-
díleli na vydávání ilegálních periodik. 

Mezi nejrozšířenější ilegální periodika patřil časopis v V boj. Jeho vydávání zajišťovala skupina kolem Ja-
roslava Škaldy, důstojníci a legionáři z okruhu Památníku osvobození a skupina malíře Vojtěcha Preissiga. Ča-
sopis byl napojen na ilegální organizaci Petiční výbor Věrni zůstaneme. Jeho první číslo vyšlo v květnu 1939,
časopis měl velký ohlas, rozšiřován byl vlastní kolportážní sítí a s pomocí dalších odbojových skupin. Pražská
skupina vydávala V boj do září 1939 v nákladu 500 výtisků, od září se náklad pohyboval kolem 2.000. Podstatnou
úlohu při distribuci periodika měli poštovní zaměstnanci. V říjnu a listopadu 1939 byla Škaldova vydavatelská
skupina odhalena gestapem a vydávání časopisu převzaly další skupiny. Spořilovská skupina (v čele s Vojtěchem
Preissigem a Irenou Bernáškovou), která vydávala časopis označovaný jako Náš V boj, byla odhalena v září 1940.
Souběžně vydávala časopis V boj holešovická skupina spolupracovníků organizace Obrana národa. Holešovické
vydávání časopisu bylo označováno jako „vydání H“. Holešovickou skupinu zlikvidovalo gestapo na podzim
1941.

„Detektivky“ byly tiskovinou Petičního výboru Věrni zůstaneme. Vycházely formou sešitových detektivních
románů od září do konce roku 1939. Obsahovaly zprávy o mezinárodních událostech, agitační verše (např. od
Františka Halase), reagovaly na aktuální domácí události a říšskou propagandu, obracely se k intelektuálnímu
prostředí. Výrazně pracovaly se sarkasmem, ironií, vtipem a pravidelnou rubrikou protektorátních anekdot. 

V listopadu 1939 bylo zahájeno vydávání časopisu Český kurýr. Časopis byl vydávaný stejnojmennou sku-
pinou, která byla vedena Rostislavem Korčákem a Miroslavem Satranem. Skupina měla napojení na Petiční
výbor Věrni zůstaneme, Politické ústředí i na KSČ. Český kurýr vybudoval po protektorátu vlastní distribuční
síť. Časopis nezastával důsledně stanoviska Benešovy politiky, jeho důležitou součástí byla zpravodajská oblast.
Z počátku byl autorem většiny článků Korčák, postupně přibývaly příspěvky od dalších autorů (např. František
Bauer, Josef Fischer). Poslední číslo Českého kurýra vyšlo v září 1941.



7

První ilegální Rudé právo (ústřední list KSČ) vyšlo v srpnu 1939. Komunisté rozšiřovali Rudé právo po
celém území protektorátu. Ilegální vedení KSČ mělo k dispozici rozsáhlou tiskovou techniku, která ale postupně
byla zabavována při zásazích gestapa. V období prvního ilegálního vedeni KSČ měl redakci Rudého práva na
starosti především Eduard Urx, po jeho zatčení na počátku roku 1941 převzal tuto úlohu Miloš Krásný. V létě
1941 bylo vytvořeno II. ilegální vedení KSČ v čele s Janem Zikou. Od června 1941 do dubna 1942 redigoval
Rudé právo Julius Fučík. Po Fučíkově zatčení se na redigování Rudého práva podíleli Stanislav Brunclík. Josef
Molák, Josef Koštálek a Karel Aksamit. Od dubna 1943 redigovali Rudé právo Rudolf Vetiška a Arnošt Weiner.
Po jejich zatčení byl list na půl roku pozastaven a jeho úlohu převzal časopis Předvoj (vydávaný stejnojmennou
organizací komunistické mládeže). Poté bylo ilegální Rudé právo opět obnoveno. Rudé právo kladlo důraz
především na komentáře k současné situaci, jeho důležitou součástí byla programová prohlášení, která vychá-
zela z dokumentů Komunistické internacionály, vedení KSČ v Moskvě a ilegálního vedení KSČ. Poslední ilegální
číslo Rudého práva vyšlo 1. května 1945. 

Komunisté za protektorátu vydávali řadu dalších ilegálních periodik – např. Pochodeň svobody (střední
Čechy), Siréna (jižní Čechy), Hlasy z podzemí (jižní Morava), přejmenované v roce 1942 na Moravskou rovnost.
Komunisté připravovali také ilegální periodika v koncentračních táborech a káznicích, např. v Terezíně v období
jaro 1942 – podzim 44 ručně rozmnožovaný časopis Přehled, který sloužil k osobní agitaci mezi vězni. Infor-
mace čerpal od nově příchozích vězňů a náhodného přístupu k německým novinám. 

Celkem 112 redaktorů a redakčních spolupracovníků bylo nacisty popraveno či zahynulo v koncentračním
táboře pro odbojovou činnost, vydávání ilegálních tiskovin a demokratické či obecněji protifašistické smýšlení,
např.: Karel Zdeněk Klíma, Zdeněk Bořek – Dohalský, Julius Fučík, Josef Čapek, Milena Jesenská, Jožka Jabůr-
ková, Alfred Fuchs, František Kocourek, Kurt Konrád Beer, Eduard Urx, Staniclav Brunclík, Evžen Rošický. 

G. Zahraniãní ilegální tisk 
Od října 1939 vycházel Česko-slovenský boj, tiskový orgán Československého národního výboru v Paříži.

Ve Francii existoval také komunistický časopis Světový rozhled redigovaný Janem Švermou. Po pádu Francie
v roce 1940 se centrem čs. odbojové žurnalistky stala Velká Británie, kde vycházel např. týdeník Čechoslovák,
který byl úzce spjat s čs. exilovou vládou v Londýně. V dubnu 1940 vzniklo Mladé Československo, čtrnáctideník
stejnojmenné organizace, která vyřizovala emigrantům sociální záležitosti, organizovala kulturní a sportovní
akce. V listopadu 1941 změnil list periodicitu na týdenní. V lednu 1943 na něj navázalo periodikum Nové Če-
skoslovensko. Na podnět komunistů vznikl v Londýně Klub žen, který se podílel na vydávání listu Frau in Arbeit,
společenském časopisu pro české, rakouské a německé emigrantky. Československá příloha se v říjnu 1941
osamostatnila a vycházela každý měsíc pod názvem Pracující žena, od léta 1943 pak jako Československá žena.
Sociální demokraté v Londýně publikovali v časopise Nová svoboda. Na britské lodi Neuralia byl v roce 1940
při evakuaci čs. jednotek z Francie do Británie založen vojenský časopis Naše noviny. 

V Sovětském svazu bylo s formováním čs. jednotky v Buzuluku spojeno periodikum Denní zprávy, na nějž
v srpnu 1942 navázal týdeník Naše vojsko v SSSR. Od srpna 1944 vycházel vojenský deník Československé listy,
ústřední list 1. čs. armádního sboru. 

H. Rozhlas v Protektorátu âechy a Morava 
Hned po okupaci převzala německá správa mělnickou, brněnskou a moravskoostravskou rozhlasovou sta-

nici. Pobočka rozhlasu Praha II-Mělník se stala říšským vysílačem Böhmen und Mähren (zároveň byla obsazena
studia v Karlíně, kde se dříve německé vysílání pro Mělník připravovalo). Pobočka v Brně byla Radiojournalu
vrácena k 1. květnu 1939 s tím, že musela vysílat 30 % programu německy. Do sítě českého rozhlasu byl znovu
vrácen i zabraný vysílač v Ostravě, který vysílal česky. Němci si dobře uvědomovali, že rozhlasem lze působit
na masy posluchačů všech vrstev. Dne 16. března 1939 rozhlas vysílal přenos z Hradu, při němž říšský ministr



8

zahraničních věcí Joachim von Ribbentrop vyhlásil Protektorát Čechy a Morava. Správně rozhlas podléhal sku-
pině pro rozhlas v oddělení kulturně politických záležitostí při Úřadu říšského protektora, vedoucím skupiny
se roku 1939 stal Lothar Scrula. Dne 10. června 1939 poslední valná hromada Česko-Slovenského rozhlasu změ-
nila název společnosti na Český rozhlas, s. r. o. V sedmičlenném jednatelském sboru měla protektorátní vláda
čtyři členy. 

Stejně jako v jiných médiích proběhla v rozhlase „očistná akce“ a museli z něj odejít pracovníci neárij-
ského“původu. Mnozí rozhlasoví redaktoři zůstali po obsazení země Němci nezlomení a odhodlali se k ilegální
činnosti. Hned od počátku okupace se v rozhlase vytvořilo několik skupin napojených na protifašistický odboj.
Někteří rozhlasoví pracovníci byli za svou protiněmeckou činnost zatčeni a popraveni. 

„...odkudsi zdaleka přiletěla nad Prahu také velká černá vrána, která se spustila a plachtila od Muzea…“
Těmito slovy komentoval 19. března 1939 rozhlasový novinář František |Kocourek slavnostní přehlídku němec-
kých vojsk na Václavském náměstí v Praze. Z metafory o černé vráně přilétající na Prahu i z podtextu dalších
zdánlivě nevinných spojení slov posluchači vycítili Kocourkovu snahu vyjádřit odpor proti okupantům. Jeho
reportáž vstoupila do dějin rozhlasové publicistiky jako projev velké odvahy. František Kocourek musel později
z rozhlasu odejít a v květnu 1942 zahynul v koncentračním táboře. 

Na druhé straně byli mezi rozhlasovými zaměstnanci a novináři také horliví přisluhovači okupantů. Nej-
výraznějším byl Alois Kříž, který patřil mezi hlavní pronacistické exponenty v protektorátním rozhlase. Ve
svých propagandistických komentářích vychvaloval představitele Třetí říše, byl autorem protižidovských před-
nášek a politických skečů, kterými zesměšňoval čs. exilovou vládu, prezidenta Beneše, ale také Stalina, Chur-
chilla, Roosevelta. Po skončení války byl odsouzen a v březnu 1947 popraven.

K 31. srpnu 1939 byl vydán dekret předsedy vlády Aloise Eliáše, který upravoval politický dohled nad ve-
škerým vysíláním rozhlasu. Politický dohled (cenzuru) rozhlasu zajišťoval tiskový odbor Prezidia ministerské
rady. Všechny pořady musely být ve vysílání ohlášeny nejdříve německy a potom teprve česky. Nově zavedená
cenzurní praxe se vztahovala na všechna oddělení rozhlasu, která musela mluvené i zpívané texty předkládat
k předběžné kontrole cenzurnímu oddělení, a to zpravidla ještě před vytištěním programu. Také zpravodajství
ČTK a zprávy krátkovlnného vysílání byly podrobeny německé cenzuře. Cenzurní praxi podléhaly i rozhlasové
projevy ministrů a prezidenta Emila Háchy. Bylo zakázáno vysílat jakýkoli text, který by nebyl nějakou formou
cenzury schválen a opatřen příslušným razítkem či podpisem. Na konci prosince 1939 došlo k podrobnému
rozpracování praktického výkonu cenzury, styku a kompetencí německé a české cenzury. Základní pravidla
zůstávala. Cenzuru rozhlasových pořadů obstarávalo cenzurní oddělení Českého rozhlasu a německá rozhlasová
cenzura, v některých případech i německá tisková cenzura. 

V březnu 1940 byla rozhlasová cenzura zpřísněna ustavením programové intendantury v Českom rozhlase,
která řídila a kontrolovala rozhlasový program. Intendantura podléhala přímo Úřadu říšského protektora. Pro-
gramové složky byly rozděleny na hudební, slovesný, vzdělávací odbor, odbor pro reportáže a odborné rozhlasy.
V rámci programové intendantury existovalo cenzurní oddělení a v každém programovém oddělení byl cen-
zurní referent, který cenzurní oddělení informoval o každém připravovaném programu. Cenzurní oddělení
pak posuzovalo všechny programy a rozhodovalo o jejich natáčení a vysílání. 

V březnu 1942 celý kmenový kapitál rozhlasové společnosti Český rozhlas (1 milion korun) přešel na Říš-
skou rozhlasovou společnost. České a německé vysílání na území protektorátu byla organizačně sloučena do
tzv. Vysílací skupiny Čechy a Morava, kterou do května 1945 vedl Němec Ferdinand Thürmer. 

CH. Rozhlasové vysílání ze zahraniãí 
Okupace Československa znamenala cenzurované a ostře hlídané vysílání ze strany německé okupační

správy. Alternativou k oficiálnímu vysílání byl poslech zahraničních rozhlasů. Dne 1. září 1939 vydala Minister-
ská rada pro obranu Říše v Berlíně nařízení o mimořádných opatřeních, která zakazovala „úmyslný poslech za-



9

hraničních vysílačů“. Trestné bylo i rozšiřování zpráv těchto vysílačů. Pro poslech zahraničních vysílačů byl vy-
mezen trest ve formě vězení či káznice a odnětí přijímacího zařízení, za šíření zpráv však mohl být občan po-
trestán až trestem smrti. Na každém rozhlasovém přijímači musela viset cedulka se slovy připomínající zákaz
poslechu zahraničních stanic. 

České vysílání britské stanice BBC (British Broadcasting Corporation) zvané „Volá Londýn“ bylo zahájeno
8. září 1939. První projev přednesl Jan Masaryk. Zpočátku byly vysílány pouze zprávy a středeční komentář
Jana Masaryka. V roce 1940 při ministerstvu zahraničních věcí československé vlády v exilu vznikl informační
odbor, jehož součástí bylo i oddělení rozhlasové propagandy. Odbor zajišťoval od srpna 1940 patnáctiminutový
vysílací blok „Hovory s domovem“ v rámci českého vysílání BBC. Blok musel být ovšem před vysíláním přeložen
do angličtiny a schválen britskou vojenskou cenzurou. V roce 1940 vysílala BBC česky a slovensky každý den
v 6.00 hod. a v 16.30 hod. zprávy, od 16.45 hod. komentáře a přednášky a od 21.30 hod. opět zprávy. Od února
1941 byla přidána ještě další relace ve 23.15 hod.

České vysílání z Moskvy zahájilo program „Za národní osvobození“ v létě 1941. Jednalo se o sedm pořadů
od 6.45 hod. ráno do 1.00 hod. v noci. Současně vznikl slovenský program „Za slovenskú svobodu“. V listopadu
se připojil ještě vysílač „Sudetendeutscher Freiheitssender“. Tato vysílání zajišťovalo moskevské vedení KSČ
v čele s Klementem Gottwaldem. Jednotlivé programy vedli G. Bareš (české), J. Bránik a Š. Rais (slovenské) a L.
Grünwald (německé). V Moskvě existovalo i státní vysílání pro Čechy, Slováky a Němce v bývalém Českoslo-
vensku. V sovětském rozhlase působila v rámci zahraničního vysílání také československá redakce. 

Dne 14. září 1941 ve výroční den úmrtí T. G. Masaryka vyzval po dohodě s domácím odbojem londýnský
rozhlas k bojkotu protektorátního tisku. Podle hlášení pražského gestapa poklesl prodej tisku o 70 %. Podle
informace odeslané do Londýna byl úspěch akce dokonalý. Pro Němce to byl důkaz vysoké poslechovosti za-
hraničního vysílání BBC a vyvolal reakci německých míst. Gestapo bylo zmocněno zabavovat rozhlasové přijí-
mače veškerého českého obyvatelstva obcí a krajů (tedy nejen jednotlivých osob). Gestapo skutečně k tomuto
kroku přistupovalo, pokud na určitém území zjistilo větší výskyt poslechu zahraničního rozhlasu. 

Počátkem roku 1942 byl v USA zřízen centrální úřad Office of War Information, který zodpovídal za pro-
pagandu do zahraničí. Vedoucím rozhlasového vysílání do bývalého Československa se na stanici s názvem Hlas
Ameriky stal Adolf Hoffmeister. Na vysílání se podíleli také Jan Werich a Jiří Voskovec. 

Od července 1942 mělo zahraniční vysílání BBC v českém a slovenském jazyce již devět pravidelných den-
ních a jednu noční relaci. Vysílalo se střídavě v českém a slovenském jazyce. Od března 1943 bylo možné ráno
a večer v rámci vysílání BBC slyšet vysílač Hlas svobodné republiky, který se stal „hlasem“ československé exilové
vlády (vysílal denně v 6.10 a 20.30 hodin). Pravidelně v něm vystupovali např. Edvard Beneš, Jan Masaryk, Prokop
Drtina, Vladimír Clementis, Jaroslav Stránský. V pondělní, středeční a páteční večery byl od srpna 1943 vysílán
patnáctiminutový přenos z USA „Amerika volá Československo“, kde mohli českoslovenští posluchači slyšet Ji-
řího Voskovce a Jana Wericha. 

V roce 1943 dostali obyvatelé protektorátu příkaz, aby odevzdali všechny rozhlasové přístroje. Z nich bylo
odstraněno zařízení pro příjem krátkých vln umožňující poslech zahraničních stanic. Radioamatéři si však
uměli poradit. S pomocí cívky zvané „čerčilka“ dovedli krátké vlny opět přijímat a – jak se tehdy říkalo – „pos-
louchat kroměříš“, tj. kromě/=mimo/říšský, tedy zahraniční rozhlas.

Podle poválečných výzkumů poslouchalo za protektorátu české vysílání z Londýna pravidelně 38 % pos-
luchačů, příležitostně 49,2 % a nikdy 12,8 %, vysílání z Moskvy poslouchalo pravidelně 16,5 %, příležitostně
54,3 % a nikdy 29,2 % posluchačů. To znamená, že téměř 9 dospělých lidí z 10 překračovalo zákaz poslechu za-
hraničního rozhlasu. 


