
Epilog: âeská média 
na pfielomu 80. a 90. let

20. století

A. Proces transformace médií 
V rámci ekonomické, politické a společenské proměny odehrávající se na přelomu 80. a 90. let došlo

i k transformaci médií – tedy k přeměně společenského postavení, ekonomického zakotvení a politického pů-
sobení médií. Nastupovalo liberálně demokratické pojetí s tržními vztahy, dominujícím soukromým vlastnic-
tvím a neoliberálním hodnotovým rámcem. Vzhledem k tomu, o jak zásadní změnu ve všech oblastech
společenského života šlo, nevyhnula se ani médiím: nastal přechod z autoritářského modelu řízení médií slou-
žících propagandistickým a ideově osvětovým cílům režimu k liberálně demokratickému systému, v němž mají
média být institucí svobody projevu, fórem sloužícím k diskusím o věcech veřejného zájmu a oblastí soukro-
mého podnikání. Média bylo proto třeba oddělit od státu a najít nové formy jejich ekonomického, právního
a společenského zakotvení. Dominantním řešením bylo vytvoření prostoru pro soukromé vlastníky médií a pro
rozvoj médií jako podnikatelské aktivity. Tato změna se týkala všech tištěných médií a velké části vysílacích
médií, kde se ustavil duální systém: vedle soukromých vysílacích médií vznikla po vzoru zemí západní Evropy
také média veřejné služby. Těmto cílům odpovídaly i základní principy, na nichž se začala rozvíjet nová mediální
legislativa. Klíčovým krokem ve vývoji českých médií bylo ustavení reklamního trhu, čímž byl zahájen proces
komercializace médií (náklady na reklamu stouply z 3 miliónů Kč v roce 1990 na 9 miliard v roce 1996). Pod
tlakem tržních poměrů prošly mediální obsahy zřetelnou proměnou směřující k trivializaci a bulvarizaci. 

B. Ti‰tûná média 
Pokud jde o tištěná média, docházelo k vyvázání existujících titulů z vlivu dosavadního vydavatele, obno-

vování titulů, které neměly v předcházejícím období dovoleno vycházet, a zakládání nových titulů. Tak proběhlo
např. odstátnění deníku Mladá fronta nebo listu Rudé právo, řady regionálních listů i časopisů (z výše jmeno-
vaných se tento proces týkal např. Vlasty, Mladého světa, Květů, Ohníčku a Mateřídoušky ad.). Další vývoj často
směřoval k ustavení akciové společnosti zaměstnanců a jejich podíly pak často přešly odprodejem do rukou
zahraničních vlastníků. Pro tyto tituly bylo příznačné, že se obsahově rychle přizpůsobily novým poměrů a v dal-
ším období postupně měnily i grafickou podobu, včetně názvu (od Rudého práva k Právu a od Mladé fronty
k MF Dnes, od Zemědělských novin k ZN apod.). Mezi obnovené tituly můžeme zařadit Lidové noviny, list za-

Tento materiál vznikl v rámci projektu 
„Dotkni se 20. století!“, který je financován 
z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.

www.dvacatestoleti.eu



2

ložený na sklonku 19. století a symbolizující meziválečné, demokratické Československo. Pokud jde o zakládání
nových titulů, vyšla v letech 1990–1992 řada deníků, které se vyznačovaly především snahou o deklaraci libe-
rálně konzervativního či čistě konzervativního postoje (potřeba distancovat se od předlistopadového režimu
vedla k tomu, že založení levicového periodika bylo považováno za společensky nepřijatelné). V této době vy-
cházely listy jako Telegraf, Metropolitan, Prostor, Noviny či Občanské noviny a začaly se objevovat pokusy o za-
ložení bulvárních listů (Express, později Blesk). Objevily se také první pokusy o vydávání nových časopiseckých
titulů, a to nejčastěji českých verzí zahraničních časopisů (Girl, Supergirl, Bravo ad.). Téměř všechny nově za-
ložené deníky postupně zanikly. Udržel se bulvární deník Blesk, který zřejmě zaplnil chybějící místo na trhu,
a také Lidové noviny, jimž pomohla nejen jejich meziválečná minulost, ale také krátké samizdatové období na
sklonku 80. let spjaté např. se jménem Václava Havla. Daleko větší životaschopnost prokázaly odstátněné
a transformované listy – pokud se jim podařilo vyřešit vlastnické poměry (hlavně odtržení od společenské or-
ganizace či politické strany, která je vydávala) a dostat se do portfolia zahraničního vlastníka (což se s výjimkou
Práva týká všech dnes existujících celostátních a téměř všech regionálních deníků). Podstatně úspěšnější bylo
zakládání nových časopiseckých titulů, ať již šlo o původní tituly (společenský týdeník Reflex) nebo o domes-
tikaci zahraničních titulů. Zřejmě nejvýznamnějšími vlastníky českého tisku (především denního tisku) byly
v 90. letech Neue Passauer Presse, a.s., (mj. síť regionálních deníků Vltava-Labe-Press, a.s.) a Rheinisch-Bergische
Verlagsgesellschaft (mj. MF Dnes a Lidové noviny). Mezi zahraniční vydavatele dále patřil Handelsblatt – Dow
Jones Investments B.V. (odstátněné Hospodářské noviny) a švýcarské vydavatelství Ringier (Blesk). Pokud jde
o časopisy, tak se jedná např. o německé vydavatelství Bauer-Verlag (např. Bravo, Dívka, Tina, Chvilka pro tebe
ad.), Finskou Sanoma Magazines (např. Men’s Health, National Geographic, Ring, Vlasta ad.), Hachette Filipacchi
(např. Apetit, Elle, Marianne, či Premiere) nebo o Ringier (např. ABC, Reflex, Týdeník Televize ad.) a Burdu (např.
Burda, Betynka, Svět ženy, Katka, Náš útulný byt) a řada dalších.

C. Vysílací média 
V sektoru vysílacích médií proběhlo řízené odstátnění založené na politickém rozhodnutí, že tato média

mají směřovat k tzv. duálnímu systému. Proto byly fakticky zvlášť odstátněny Československý rozhlas a Če-
skoslovenská televize jako výrobci a vysílatelé programů a zvlášť technické zajištění vysílání, totiž kmitoč-
tové spektrum a telekomunikační sítě. Tak ze státních médií vznikla média veřejné služby a současně se
uvolnily kmitočty pro potenciální soukromé vysilatele. Již od roku 1990 se začaly prudce rozvíjet soukromé
rozhlasové stanice a v nabídce se objevila první významnější soukromá televizní stanice. Jednalo se o regi-
onální stanici Premiéra, z níž se dalším vývojem stala dnešní stanice Prima. Duální systém se plně rozvinul
v roce 1994, kdy začala rok po udělení licence vysílat první celoplošná televizní stanice TV Nova. Ještě během
tohoto roku se stala ekonomicky nejúspěšnějším mediálním projektem. Srovnání jejího ekonomického úspě-
chu s její programovou nabídkou sugeruje představu, že transformace českých médií byla přechodem k vy-
soce komercializovaným, na tvorbu zisku orientovaným médiím, která ve velké většině rezignovala na
společensky významné cíle informativního, edukativního či kulturotvorného charakteru. V polovině 90. let
měl český posluchač a divák k dispozici dva celoplošné veřejnoprávní kanály České televize a dvě soukromé
komerční televizní stanice. Vedle toho se váhavě začala rozšiřovat kabelová síť a satelitní vysílání. Paralelně
nabízel Český rozhlas šest rozhlasových okruhů a existovaly tři soukromé celoplošné rozhlasové stanice
a poměrně bohatá nabídka regionálních stanic.


